'.
Blog

Blog

Jak wprowadza się kosmetyk na rynek?
12 lis 2020
Jak wprowadza się kosmetyk na rynek?

Wprowadzenie kosmetyku na rynek jest procesem wymagającym spełnienia szeregu procedur - wszystkie jednak stworzone zostały z myślą o konsumentach - ich zdrowiu i bezpieczeństwie. O czym warto pamiętać, wychodząc na rynek z nowym produktem? Na to pytanie odpowiemy w niniejszym artykule.

Podstawą, która musi być spełniona przed wprowadzeniem kosmetyku na rynek, jest ocena produktu pod kątem bezpieczeństwa - jego skład przechodzi badania fizykochemiczne, mikrobiologiczne oraz dermatologiczne. Najważniejsza jest ocena bezpieczeństwa, gdyż w sposób bezpośredni dokonywana jest analiza konkretnego wyrobu. Nie tylko pod kątem składu, ale również miejsca aplikacji, częstotliwości użycia, wieku konsumenta. Należy pamiętać, że wykonane na początku badania, analizy są bardzo istotne z punktu widzenia stabilności wyrobu w całym przewidzianym terminie ważności. Nie można więc tego bagatelizować. Konieczne jest także - o czym powinni pamiętać producenci - wyznaczenie osoby, odpowiadającej za wprowadzenie kosmetyku do sprzedaży - to na jej barkach spoczywa notyfikacja produktu w Portalu Notyfikacji Produktów Kosmetycznych (CPNP). Jest to portal europejski, w którym gromadzone są dane dotyczące, nie tylko polskich, kosmetyków. Zgłoszenie kosmetyku do portalu pozwala sprzedawać go w całej Unii Europejskiej.

Rola Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Inspekcja Sanitarna jest instytucją, która nie tylko kontroluje warunki produkcji kosmetyku, ale również sposób znakowania wyrobu - czy teksty zamieszczone na etykiecie, kartoniku czy w ulotce są zgodne ze stanem faktycznym oraz obowiązującymi wymaganiami prawnymi. Inspekcja sanitarna prowadzi również nadzór nad działaniami niepożądanymi kosmetyków. W przypadku jakichkolwiek niepokojących objawów związanych ze stosowaniem kosmetyku, ośrodki te będą mogły podjąć działania chroniące zdrowie i życie konsumentów.

Marketing - na co warto uważać?

Choć sprawnie prowadzone działania marketingowe są niezbędnym narzędziem zwiększania sprzedaży, warto pamiętać o tym, że nieprzemyślane mogą przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. W czym rzecz? Informacje, które mają pojawić się na opakowaniu nowego produktu (a których zadaniem jest przekonanie klientów do zakupu kosmetyku) muszą być potwierdzone, czyli wynikać z odpowiedniej dokumentacji (a więc również i z badań). Co to oznacza w praktyce? Jeśli kosmetyk nie nawilża, nie ma żadnej dokumentacji potwierdzającej jego działanie nawilżające, to na opakowaniu produktu trafiającego do sprzedaży nie może znaleźć się informacja o tym, że wyróżniają go takie właściwości. Umieszczanie na etykietach nieprawdziwych informacji jest nie tylko nieetyczne, ale podlega również surowym karom i groźbie wycofania produktu z rynku.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej nr 1223/2009 z 2009r. wyraźnie wskazuje, że każdy, kto chce wprowadzić kosmetyk na rynek, ma obowiązek odpowiednie oznakować zarówno opakowania, jak i etykiety. Należy zadbać o to, aby każda z nich była nieusuwalna - musi znajdować się w dobrze widocznym miejscu, a zamieszczone na niej informacje muszą być czytelne.

Wprowadzenie kosmetyku na rynek wiąże się z koniecznością przejścia (niejednokrotnie bardzo zawiłych) procedur i spełnienia szeregu norm. Obowiązujące przepisy chronią potencjalnych odbiorców produktu - na rynek powinny trafiać wyłącznie dokładnie przetestowane, sprawdzone pod każdym względem preparaty. Brak wiedzy na temat procesów produkcyjnych i znajomości przepisów związanych z wprowadzaniem nowych kosmetyków może nie tylko narazić zdrowie a nawet życie konsumentów, ale również przyczynić się do nałożenia na firmę restrykcji. W przypadku jakichkolwiek braków (kadry, zaplecza technicznego, wiedzy, umiejętności) warto powierzyć produkcję firmom, które zajmują się wyłącznie tego typu działaniami.